Pivovar je mrtev, značka žije!

o  kdysi oblíbeném Zlatovaru

Ještě nevyschly hořké slzy milovníků opavského Zlatovaru po vytunelování a uzavření jejich městského pivovaru. Značka Zlatovar však na našem trhu i nadále zůstává. Už nějakou dobu ji vaří Moravskoslezské pivovary a.s.a to dokonce i v sudovém skupenství.Jelikož nelze uvařit identické pivo na dvou různých místech ( z výjimkou plzně z Polska ), také Zlatovar z Litovle chutná trochu odlišně než ležák, který se v Opavě vařil již od roku 1825. Jeho jemná sladkost však zůstala zachována. Proč se nadále vyrábí pivo, které bylo údajně všemi slušnými pivaři nenáviděné a nikdo jej nechtěl pít? Odpověď nehledejme v kvalitě moku samotného, ale v nečisté obchodní soutěži nadnárodních monopolů a jejich cílené likvidační kampani. V neposlední řadě i v činnosti profesionálních tunelářských společností, které pivovar řídily v posledních letech jeho existence.

V komplexu opuštěných budov stojí i pivovarská restaurace. Na rozdíl od zbytku areálu je dodnes v provozu. Poměrně rozlehlá restaurace dýchá historií. A to i tou docela nedávnou. Na výčepním pultu můžeme číst nápisy na jednotlivých pípách. Desítka Axman, jedenáctka Max, dvanáctka Premium. Dokonce i pivo kvasnicové! Slza se opět tlačí do podrážděného oka. Ještě před pár lety se tyto značky vyráběly hned vedle.Do lokálu přicházeli „pivovarští“ hrdi na svůj výrobek, rozebírali zážitky ranní směny a degustovali, co navařili.V obřích sladových vývařovnách dnes tuto funkci nahrazuje laboratoř a okravatovaní mnohajazyční experti usrkávají spíše coca-colu. Sortiment v pivovarské hospodě ještě doplňuje přerovská dvanáctka Zubr Gold. Tento podnik však není zdaleka jediným, kde se modifikovaný Zlatovar čepuje. V okolí Opavy, u Hradce nad Moravicí i směrem na Kravaře a Hlučín je možno zahlédnout na budovách hospod důvěrně známé černé logo. Občas se snad některý s pijáků zamyslí. Opavské pivo přece patřilo nesporně k historii tohoto kraje. A já se těchto přemýšlejících pijáků ptám: Kde jste byli a co jste dělali, když se vám do vašich výčepů vedral vlezlou reklamou propagovaný pivní vetřelec, který nahradil váš domovský Zlatovar? Co jste řekli svému výčepnímu když vám tvrdil, že se Zlatovar zhoršil a přitom měl plné kapsy jidášských smluv a úplatků. A co budete dělat zítra, až kvůli vaší tuposti a lenosti cizí koncerny ovládnou 100% trhu, v rámci globalizace uzavřou kartelovou dohodu a zdraží půllitr piva natolik až vám i přes neutrální hořkost 13 IBU zhořkne doušek v hrdle? Vypadá to katastroficky a asi se tak v dohledné době nestane. Zatím stále můžeme pít pohrobný Zlatovar a stovky dalších pivních druhů z našich, částečně i českých pivovarů.

Martin  Jarošek

 

Příspěvek byl publikován v rubrice Publikovali jsme a jeho autorem je admin. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>